Webshop starten

8 redenen om een webshop te starten

Posted on 4 mei 2013 · Posted in Ecommerce

Webshop startenE-commerce, waarom het belangrijk is:

Consumenten kopen meer online

Uw klanten gaan steeds minder in de winkel kopen en meer op zoek gaan naar webwinkels waar men ook snel kan vergelijken met concurrenten.

Consumenten willen ingelicht worden voor ze kopen

Dit betekent dat een consument bij de aankoop van een product zowel offline als online kanalen heeft geraadpleegd. Een klant gaat bijvoorbeeld vaak eerst online op zoek naar reviews en beoordelingen van andere consumenten vooraleer hij tot aankoop overgaat op een webshop of een echte (offline) winkel.

Door de doorgedreven digitalisering van offline bedrijven, wordt verwacht dat het percentage consumenten dat enkel offline koopt zal dalen.

Online winkelen kan de klok rond

Eén van de belangrijkste koopmotieven voor consumenten om via een webshop te kopen, is het feit dat deze webwinkels nooit gesloten zijn. Men kan m.a.w.. dus ook winkelen als men laat van het werk terug thuis komt, of op zon- of feestdagen.

Nieuwe klanten komen automatisch bij u terecht

Bedrijven met een webshop, bereiken een veel groter spectrum van potentiële kopers. Door de webwinkel te gaan optimaliseren voor zoekmachines en door op diverse vergelijkingssites terecht te komen, worden er makkelijk nieuwe klanten bij het bedrijf geïntroduceerd.

Regionaal ondernemen

Vele mensen weten niet eens wat er lokaal of regionaal allemaal te vinden is. Daarom gaat men vaak naar winkels waar men vroeger reeds ging, terwijl er misschien twee blokken verder om de hoek een betere winkel te vinden is. Door uw bedrijf regionaal te gaan vermarkten op het Internet, kunnen deze klanten u snel vinden. Zeker nu het mobiele tijdperk is doorgebroken en steeds meer mensen met hun smartphones of tablets bedrijven in de buurt kunnen opzoeken, is het belangrijk hierop te focussen.

Een webshop oprichten is zeer eenvoudig

Een webshop starten is echt geen kwantummechanica. Eenmaal de basis is opgestart door uw web specialist, kunnen winkeleigenaars gemakkelijk hun producten in de webwinkel plaatsen. De voorraden kunnen probleemloos gekoppeld worden aan de fysieke winkel. De consument kan dus zowel online als offline kopen en uw voorraadbeheer wordt automatisch bijgehouden.

Kostenbesparing

Een webwinkel brengt aanzienlijke kostenbesparingen met zich mee. De voordelen lopen op naar mate er meer processen geautomatiseerd worden. Bestaande klanten die via een webshop bestellingen plaatsen, nemen daardoor geen tijd in beslag want de bestellingen worden rechtstreeks in uw software pakket ingevoerd.

Nog een reden waarom het starten van een webshop financieel interessant is: als uw webshop uw enige winkel is, moet er geen huur (of hypotheek) van een bedrijfspand betaald worden. Er zijn talrijke webwinkels die van thuis uit worden beheerd.

Eerst betalen, dan versturen

Een extra voordeel van een webshop, is het feit dat de klant eerst betaalt en dan pas zijn product of service ontvangt. Dit zorgt voor een optimale cashflow en bespaart alvast kopzorgen die er in een offline zaak wel zouden zijn als de klant niet op tijd betaalt.